Kods | ĶVĶ734 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nosaukums | Ilgtspējīgas vides ķīmija | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Statuss | Obligātais/Ierobežotās izvēles | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Līmenis un tips | Pamatstudiju, Akadēmiskais | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tematiskā joma | Ķīmija un ķīmijas tehnoloģija | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Struktūrvienība | Dabaszinātņu un tehnoloģiju fakultāte | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mācībspēks | Gerda Gaidukova, Sergejs Gaidukovs | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kredītpunkti | 3.0 (4.5 ECTS) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Daļas | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anotācija |
Studiju kurss rada padziļinātu izpratni par vides ilgtspējas jēdzienu, zaļās ķīmijas lomu ilgtspējīgas ķīmijas attīstībā, toksikoloģiju, ilgtspējīgas atmosfēras, hidrosfēras un ģeosfēras ķīmiju, antropogēno faktoru ietekmi uz vidi. Studējošais iegūst zināšanas par svarīgākiem procesiem apkārtējā vidē un cilvēka lomu tajos. Mācību darbs ir orientēts uz zināšanu praktisko izmantošanu un spēju apzināties ilgtspējīgas vides nozīmi nākotnē.. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa saturs |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mērķis un uzdevumi, izteikti kompetencēs un prasmēs |
Studiju kursa mērķis ir attīstīt izpratni par to, ko nozīmē ilgtspējīga vide un kāda ir ķīmiķu un tehnologu loma tajā, sniegt zināšanas par to, kas ir antropogēnā vide un kā tā spēj pastāvēt līdzās ekosistēmai. Studiju kursa uzdevumi ir attīstīt iemaņas spēt analizēt apkārtējā vidē (atmosfērā, hidrosfērā, litosfērā un antroposfērā) notiekošos procesus un parādības, apzināties ilgtspējīgas attīstības nozīmi un zaļās ķīmijas perspektīvas nākotnē. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sasniedzamie studiju rezultāti un to vērtēšana |
Izprot ilgtspējīgas attīstības jēdzienu un tā nozīmi vides ilgtspējas kontekstā. Apzinās zaļo ķīmiju kā risinājumu ilgtspējīgas, videi un cilvēkam draudzīgas ķīmijas attīstībā. - Pārbaudes veidi: praktiskie un patstāvīgie darbi, kontroldarbi, eksāmens.
Kritērijs: students spēj definēt ar vides ilgtspēju un zaļo ķīmiju saistītos terminus, kā arī ir kompetents debatēt un pamatot savu viedokli par doto tematu. Pārzina hidrosfēras ķīmijas un toksikoloģijas pamatu. Pārzina nozīmīgākos ķīmiskos procesus dabiskajās ūdenstilpnēs un piesārņojumu ar smagiem metāliem, organiskām vielām, pesticīdiem un mājsaimniecības atkritumiem. Pārzina risinājumus ilgtspējīgai hidrosfērai. - Pārbaudes veidi: praktiskie un patstāvīgie darbi, kontroldarbi, eksāmens. Kritērijs: students spēj izskaidrot dabisko ūdenstilpņu ķīmiskā sastāva veidošanos, kā arī spēj identificēt iespējamos ūdenstilpnes piesārņojuma avotus. Izprot atmosfēras ķīmijas un toksikoloģijas pamatjautājumus: fotoķīmiskās reakcijas, atmosfēras gāzes, daļiņas atmosfērā, piesārņojumu ar antropogēnas izcelsmes vielām. Spēj spriest par risinājumiem ilgtspējīgai atmosfērai. - Pārbaudes veidi: praktiskie un patstāvīgie darbi, kontroldarbi, eksāmens. Kritērijs: students spēj aprakstīt svarīgos atmosfērā notiekošos procesus un definēt galvenos piesārņojuma avotus. Pārzina ģeosfēras ķīmijas un toksikoloģijas pamatus. Pārzina augsnes ķīmisko sastāvu, noplacināšanās iemeslus un antrosfēras ietekmi uz augsni. Spēj spriest par augsnes piesārņojumu ar neorganiskām un organiskām vielām. - Pārbaudes veidi: praktiskie un patstāvīgie darbi, kontroldarbi, eksāmens. Kritērijs: students spēj definēt galvenos augsnes veidošanās aspektus un spēj izskaidrot antropogēnās darbības ietekmi uz augsni. Izprot antrosfēras ķīmijas pamatus. Pārzina industriālās ekosistēmas un ekoloģijas pamatjautājumus, izprot antrosfēras piesārņojuma nopietnību ar bīstamām vielām un atkritumiem, uzliesmojošām un viegli uzliesmojošām vielām. - Pārbaudes veidi: praktiskie un patstāvīgie darbi, kontroldarbi, eksāmens. Kritērijs: students spēj raksturot antropogēno vidi un definēt antropogēnā piesārņojuma iespējamās sekas. Pārzina ilgtspējīgus enerģijas avotus un spēj spriest par enerģijas ieguves tendencēm tagadnē un nākotnē. Pārzina tradicionālos un alternatīvos enerģijas iegūšanas avotus. - Pārbaudes veidi: praktiskie un patstāvīgie darbi, kontroldarbi, eksāmens. Kritērijs: students spēj izvērtēt tradicionālo un alternatīvo avotu priekšrocības un trūkumus. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji |
Kontroldarbi - 30%
Patstāvīgie un praktiskie darbi, aktīvs darbs nodarbībās - 30% Eksāmens - 40% |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Priekšzināšanas | Pamatzināšanas vides aizsardzības jautājumos. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa plānojums |
|