Kods | ĶOS729 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nosaukums | Organiskā sintēze | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Statuss | Obligātais/Ierobežotās izvēles | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Līmenis un tips | Augstākā līmeņa, Akadēmiskais | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tematiskā joma | Ķīmija un ķīmijas tehnoloģija | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Struktūrvienība | Dabaszinātņu un tehnoloģiju fakultāte | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mācībspēks | Māris Turks, Māra Jure | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kredītpunkti | 8.0 (12.0 ECTS) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Daļas | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anotācija |
Studiju kurss paredzēts padziļinātai modernās sintētiskās organiskās ķīmijas apgūšanai. Visa studiju kursa garumā īpaša uzmanība tiek pievērsta reakciju mehānismiem un to reģio- un stereoselektivitātei. Loģiska ķīmisko saišu veidošanas sistēma, balstoties uz studiju kursā apgūto reakciju klāstu, noved pie iespējamības veikt organisko savienojumu retrosintētisko analīzi. Studiju kurss ir orientēts uz vidēji sarežģītu molekulu sintēzes plānošanas kompetenču veidošanu. Studiju kursa fundamentālās zinātnes sadaļa aptver jautājumus par reakciju mehānismu tipiem un dažādiem stereoelektroniskajiem efektiem. Studiju kursa preparatīvās organiskās sintēzes sadaļa ietver enolātu un to analogu ķīmiju, pericikliskās reakcijas, fotoķīmiju, IA-IIIB grupas metālorganisko savienojumu izmantošanu un pārejas metālu pielietojumu sintēzē. Tālāk padziļināti tiek izskatītas nodaļas, kas saistītas ar elementorganisko savienojumu ķīmiju – organiskie bora, silīcija, alvas, fosfora, sēra, selēna, joda un fluora atvasinājumi. Tiek dots arī ieskats pārvērtībās, kuru aktīvie intermediāti ir brīvie radikāļi, karbēni, nitrēni un karbkatjoni.. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa saturs |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mērķis un uzdevumi, izteikti kompetencēs un prasmēs |
Studiju kursa mērķis ir dot pārskatu un attīstīt padziļinātu izpratni par modernajā organiskajā sintēzē lietotajām metodēm un to teorētisko būtību. Studiju kursa uzdevumi ir: 1) radīt izpratni par katru ķīmisko pārvērtību no reakcijas mehānisma viedokļa un par stereoelektronisko efektu ietekmi uz reakciju reģio- un stereoselektivitāti; 2) parādīt modernās organiskās ķīmijas metožu daudzveidību un to kombināciju iespējas efektīvai savienojumu sintēzei. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sasniedzamie studiju rezultāti un to vērtēšana |
Pārzina organisko reakciju veidus un klāstu, to mehānismus. - Kontroldarbi, eksāmens.
Kritēriji: zina reakciju mehānismus un prot tos izzīmēt ar vispārpieņemtām metodēm Izprot stereoelektronisko efektu ietekmi uz procesu reģio- un stereoselektivitāti. - Kontroldarbi, eksāmens. Kritēriji: zina biežāk lietotos stereoelektroniskos modeļus un prot tos izzīmēt ar vispārpieņemtām metodēm Prot atpazīt reakciju tipus un to mehānismus no jaunākās zinātniskās un patentu literatūras, prot piemērot reaģentus prasītā procesa izpildei. - Kontroldarbi, eksāmens. Kritēriji: Atpazīst reakciju tipus un mehānismus nestandarta situācijās (uz brīvi izvēlētiem substrātiem) un spēj zinātniski pamatot savu viedokli par ieteikto sintētisko procesu Spēj ģenerēt prasītā savienojuma ekonomiski izdevīgu ieguves shēmu, ieteikt alternatīvas, novērtēt piemaisījumu rašanās iespējamību. - Kontroldarbi, eksāmens. Kritēriji: Spēj domāt stratēģiski, iesakot ekonomiski pamatotu daudzpakāpju sintēzes shēmu dažādiem savienojumiem, spēj zinātniski pamatot savu viedokli |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji |
1. Kontroldarbs - 20%
2. Kontroldarbs - 30% Eksāmens - 50% |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Priekšzināšanas | Pamatzināšanas organiskajā ķīmija. Vēlamas priekšzināšanas par vienkāršākajiem reakciju mehānismu tipiem. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa plānojums |
|