Kods | VSL706 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nosaukums | Latviešu valodas leksikoloģija | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Statuss | Obligātais/Ierobežotās izvēles; Brīvās izvēles | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Līmenis un tips | Pamatstudiju, Akadēmiskais | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tematiskā joma | Valodas | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Struktūrvienība | Datorzinātnes, informācijas tehnoloģijas un enerģētikas fakultāte | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mācībspēks | Lāsma Gaitniece, Dace Ratniece, Lolita Zilberte, Elga Rozīte | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kredītpunkti | 4.0 (6.0 ECTS) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Daļas | 2 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anotācija |
Studenti iepazīst mūsdienu latviešu valodas leksikoloģijas pamatnostādnes - valodas vienības, vārdu veidošanu, semantiskās izmaiņas, frazeoloģiju, aizguvumus, neoloģismus, leksikogrāfiju, stilistiskās analīzes galvenos veidus, stila izteiksmes līdzekļus un to klasifikāciju. Kursa īstenošanas laikā liela nozīme tiek pievērsta latviešu valodas vārdu nozīmēm (skaņu kompleksā atspoguļotā jēdzieniskā saturam), šo nozīmju daudzveidībai. Tas savukārt ļauj studentiem orientēties dažādos valodas stilu izteiksmes līdzekļos, dod iespēju pilnveidot tulkošanas prakses iemaņas. Kursa gaitā studenti piedalās semināros un praktiskajās nodarbībās, kā arī kārto pārbaudes darbus (2 kontroldarbus semestra laikā).. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa saturs |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mērķis un uzdevumi, izteikti kompetencēs un prasmēs |
Studiju priekšmeta mērķis ir apgūt leksikoloģijas pamatus un attīstīt dažādu tekstu analīzes iemaņas. Studiju priekšmeta uzdevumi: 1. Apgūt un izprast dažādu valodu stilus un to paveidus; 2. Izprast leksisko–stilistisko paradigmātiku un sintagmātiku; 3. Analizēt leksiskos un stilistiskos izteiksmes līdzekļus un atklāt (izpētīt); papildinformāciju, raksturīgu tehniskajiem un cita veida neliterāriem tekstiem; 4. Izprast un analizēt galveno valodas leksisko vienību - vārdu, tā struktūru, semantisko nozīmi un vārda veidošanās īpatnības; 5. Apgūt un analizēt leksiskos attieksmes: homonīmus, antonīmus un sinonīmus. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sasniedzamie studiju rezultāti un to vērtēšana |
Spēj izvērtēt leksikoloģijas pamatus un salīdzināt galveno vārdnīcu tipus, uzbūves principus un vērtējuma kritērijus. - Semināri, eksāmens. Spēj atpazīt un definēt angļu valodas leksikas funkcionēšanas un attīstības likumības runā un tekstā (vārda nozīme, darināšana, semantika, leksiskās normas, leksiskās attieksmes u.c.). - Semināri, eksāmens. Spēj izšķirt valodas funkcionālos stilus, atpazīt to raksturīgākās iezīmes. - Semināri, eksāmens. Spēj diskutēt par biežāk lietojamo stilistiskās izteiksmes līdzekļiem un salīdzināt to lietojumu angļu un latviešu valodā. - Semināri, rakstu darbu portfelis, eksāmens. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji |
Darbs nodarbībās - 10%
Semināri - 20% Rakstu darbu portfelis - 20% Eksāmens - 50% |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Priekšzināšanas | Latviešu valodas zināšanas A2/B1 līmenī saskaņā ar Eiropas kopējām pamatnostādnēm valodu apguvē. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa plānojums |
|