Kods | ĶOS719 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nosaukums | Nanotehnoloģijas ārstniecisko un diagnostisko preparātu ievadīšanā | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Statuss | Obligātais/Ierobežotās izvēles | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Līmenis un tips | Otrā līmeņa profesionālā augstākā, Profesionālais | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tematiskā joma | Ķīmija un ķīmijas tehnoloģija | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Struktūrvienība | Dabaszinātņu un tehnoloģiju fakultāte | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mācībspēks | Māra Jure | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kredītpunkti | 2.0 (3.0 ECTS) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Daļas | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anotācija |
Studiju kurss rada padziļinātu izpratni par nanotehnoloģiju pielietojumu zāļu izstrādē un diagnostikā: par zāļu nanoformām un nanonesējiem (orālās, injicējamās, implantējamās, pulmonārās, transdermālās un transmukozās piegādes formas: hidrogēlu nanokompozīti, dendrimēri, liposomas, nanoizmēra pulveri, micellas, nanoemulsijas, nanokristāli, nanosfēras, magnētiskās nanodaļiņas, nanočaulas, nanobumbas, nanocaurulītes, nanostienīši, nanošķiedras, fullerēni, nanoroboti u.c.), par to fizikāli-ķīmisko un bioloģisko raksturojumu, ražošanu, pielietojumu. Students iegūst zināšanas par nanotehnoloģiju terapeitisko pielietojumu (vēža, diabēta, AIDS, kardiovaskulāro, kuņģa-zarnu trakta, oftalmoloģisko, respiratoro un CNS slimību ārstēšana; gēnu terapija; vakcīnu izstrāde), par nanoizmēru ārstniecības vielām, nanotehnoloģiju pielietojumu diagnostikā (nanočipi; biomarķieri; magnētiskās nanodaļiņas, nanokapsulas un nanošūnas; fluorescentās nanodaļiņas un nanokristāli; nanokontrastvielas; zelta nanodaļiņas) un kosmētikā.. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa saturs |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mērķis un uzdevumi, izteikti kompetencēs un prasmēs |
Studiju kursa mērķis ir sniegt zināšanas par ārstniecības vielu iedalījumu, zāļu izstrādes pamatprincipiem, nanotehnoloģiju iespējām ārstniecības vielu ievadīšanā un diagnostikā, un nanotehnoloģiju pielietojumu kosmētikā. Studiju kursa uzdevumi ir izveidot kompetenci gan zāļu gatavo formu klāstā, gan par farmācijā, kosmētikā un diagnostikā pielietojamo nanodaļiņu veidiem, to īpašībām, izgatavošanas metodēm un ievadīšanas veidiem organismā, attīstīt spēju kritiski izvērtēt un izvēlēties atbilstošāko nanotehnoloģiju metodi konkrēta mērķa panākšanai. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sasniedzamie studiju rezultāti un to vērtēšana |
Orientējas zāļu ievadīšanas veidos, pārzina galvenās zāļu gatavās formas. - Pārbaudes veidi: referāts, eksāmens. Kritēriji: students spēj uzskaitīt galvenās zāļu gatavās formas un aprakstīt to ievadīšanas veidus. Pārzina zāļu ievadīšanas nanoformas, to izgatavošanas un pielietošanas metodes un principus. - Pārbaudes veidi: referāts, eksāmens. Kritēriji: students spēj uzskaitīt un raksturot zāļu ievadīšanai izmantojamās nanoformas, spēj aprakstīt to izgatavošanas principus un detalizēti izskaidrot to izgatavošanas metodes. Spēj pielietot nanotehnoloģijas metodes farmācijā, kosmētikā un diagnostikā. - Pārbaudes veidi: referāts, eksāmens. Kritēriji: students spēj izvēlēties optimālāko nanotehnoloģijas metodi pielietošanai farmācijas, kosmētikas un diagnostikas vajadzībām. Orientējas nanozāļu izstrādes tehnoloģijā un principos. - Pārbaudes veidi: referāts, eksāmens. Kritēriji: students izprot un spēj pielietot nanozāļu izstrādes principus, spēj aprakstīt un izvēlēties nanozāļu izstrādes tehnoloģijas. Pārzina principus, pēc kuriem izvēlēties nanoformas aktīvo farmaceitisko vielu ievadīšanai organismā. - Pārbaudes veidi: referāts, eksāmens. Kritēriji: students spēj izvēlēties optimālāko AFV ievadīšanas nanoformu. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji |
Referāts - 50%
Eksāmens - 50% |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Priekšzināšanas | Farmaceita kvalifikācija vai zināšanas organiskajā ķīmijā. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa plānojums |
|