Kods | ĶVĶ720 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nosaukums | Gaismu emitējošie un fotovoltaiskie funkcionālie materiāli un ierīces | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Statuss | Obligātais/Ierobežotās izvēles | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Līmenis un tips | Augstākā līmeņa, Akadēmiskais | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tematiskā joma | Ķīmija un ķīmijas tehnoloģija | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Struktūrvienība | Dabaszinātņu un tehnoloģiju fakultāte | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mācībspēks | Elmārs Zariņš, Kaspars Traskovskis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kredītpunkti | 4.0 (6.0 ECTS) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Daļas | 1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anotācija |
Ik dienu arvien svarīgāku lomu mūsdienu cilvēka ikdienā ieņem dažādas optiskās tehnoloģijas - portatīvie datori, mobilie telefoni, televizori un citas elektroniskās ierīces bez kurām dzīve vairs nebūtu iedomājama. Studējošais iegūst zināšanas par elektroniskajās ierīcēs izmantojamiem ķīmiskajiem savienojumiem, materiāliem, to kopsakarībām un darbības principiem. Mācību darbs ir orientēts uz tādu zināšanu apguvi, kas studējošajam ļaus orientēties dažādu optisko materiālu iegūšanā un to fizikālo īpašību uzlabošanā, modificējot materiāla ķīmisko struktūru.. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa saturs |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mērķis un uzdevumi, izteikti kompetencēs un prasmēs |
Studiju kursa mērķis ir veicināt studentu izpratni par tādām ārējās iedarbības izsauktām elektronu enerģētiskajām pārejām noteiktas struktūras organiskajos savienojumos kā luminiscence, fosforescence, termiski aktivētā aizkavētā fluorescence (TADF), pastiprinātā spontānā emisija (ASE) un agregācijas inducēta emisija. Studiju kursa uzdevumi ir: 1. Sniegt jaunas zināšanas par jaunu optisko materiālu, tajā skaitā oglekļa alotropisko modifikāciju (fullerēnu, nanocauruļu un grafēna atvasinājumu) iegūšanu, modificēšanu un praktisko izmantošanu kā funkcionālus materiālus fotonikas ierīcēs. 2. Radīt izpratni par minēto materiālu izmantošanu organiskās gaismu emitējošās sistēmās: diodēs (OLED), šūnās (OLEC), tranzistoros (OLET), baltās gaismas apgaismes objektos (w-OLED), organiskajos lāzeros, fotovoltaiskajos materiālos un saules enerģijas šūnās. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sasniedzamie studiju rezultāti un to vērtēšana |
Pārzina ķīmiskajos savienojumos notiekošus fizikālos procesus un uz to bāzes izveidoto fotonisko ierīču darbības pamatprincipus. - Pārbaudes veidi: darbs lekcijās, kursa darbs, eksāmens.
Kritēriji: prot formulēt noteiktu ķīmisko savienojumu grupām raksturīgos fizikālos procesus. Izprot noteiktas struktūras organiskajos savienojumos notiekošos elektronu pārejas procesus elektromagnētisko starojumu absorbējot vai emitējot, kā arī to pielietojamību fotonikas materiālu izveidošanā. - Pārbaudes veidi: laboratorijas darbi, kursa darbs, eksāmens. Kritēriji: spēj izvēlēties piemērotāko ķīmisko savienojumu grupu atbilstošajam potenciālajam pielietojumam fotonikas materiālos. Izprot fotovoltaisko un termovoltaisko fotonikas ierīču darbības pamatprincipus un izprot, kādas struktūras organisko savienojumu veidus var izmantot šo ierīču materiālu radīšanai. - Pārbaudes veidi: laboratorijas darbi, kursa darbs, eksāmens. Kritēriji: spēj izvēlēties piemērotāko ķīmisko savienojumu grupu potenciālajam pielietojumam fotonikas materiālos. Prot patstāvīgi analizēt jaunāko zinātnisko literatūru un spēj argumentēti pamatot izdarīto izvēli, balstoties uz iegūtajām zināšanām un prasmēm, un prezentēt apkopoto informāciju un iegūtos rezultātus. - Pārbaudes veidi: laboratorijas darbi, kursa darbs, eksāmens. Kritēriji: spēj patstāvīgi atrast konkrētai problēmai nepieciešamo informāciju, darbojoties ar lekciju materiāliem un informācijas meklēšanas rīkiem. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji |
Darbs lekcijās - 8%
Kursa darbs - 21% Laboratorijas darbi - 35% Eksāmens - 36% |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Priekšzināšanas | Pamatzināšanas par gaismas mijiedarbību ar ķīmiskajiem savienojumiem. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa plānojums |
|