Kods | ĶOS702 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nosaukums | Bioloģiskā ķīmija | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Statuss | Obligātais/Ierobežotās izvēles | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Līmenis un tips | Pamatstudiju, Akadēmiskais | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tematiskā joma | Ķīmija un ķīmijas tehnoloģija | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Struktūrvienība | Dabaszinātņu un tehnoloģiju fakultāte | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mācībspēks | Irina Novosjolova, Ērika Bizdēna | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kredītpunkti | 2.0 (3.0 ECTS) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Daļas | 1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anotācija |
Kursā apskatīta šūnas uzbūve un ķīmiskais sastāvs, bioloģisko makromolekulu klases un to funkcijas šūnas un organisma līmenī. Apskatīta proteīnu struktūras organizācija un proteīnu funkcijas, enzīmiu darbības principi un reakciju kinētika. Liela uzmanība veltīta nukleīnskābēm, to funkcijām un struktūrai. ģenētiskās informācijas glabāšanai un ekspresijai. Apskatīta ogļhidrātu daudzveidība dabā, to loma dzīvības procesos, kā arī lipīdu veidi šūnā, ieskaitot membrānu lipīdus. Liela uzmanība veltīta vielu un enerģijas metabolismam, galvenajiem metabolisma ceļiem, to savstarpējai saistībai. Apskatīts ogļhidrātu, lipīdu, aminoskābju un nukleotīdu katabolisms un anabolisms, kā arī regulēšanas mehānismi un hormoniu darbība, kā arī dots ieskats organisma signālsistēmās. Apskatīta neorganisko savienojumu loma organismā, metālu jonu bioloģiskās funkcijas un jonu transports, kā arī metaloproteīnu uzbūve.. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa saturs |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mērķis un uzdevumi, izteikti kompetencēs un prasmēs |
Pamatzināšanas par šūnas struktūras organizāciju, galvenajām organisko un neorganisko biomolekulu klasēm un bioķīmiskajiem procesiem šūnā, to daudzveidību un mijiedarbību. Izpratne par organismā notiekošajiem procesiem molekulārā līmenī, par ārējo faktoru ietekmi uz bioķīmiskajiem procesiem, saslimšanu cēloņiem, ārstniecības vielu darbības mehānismu. Spēja lasīt un analizēt literatūru bioķīmijā. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sasniedzamie studiju rezultāti un to vērtēšana |
Pārzina galveno organisko un neorganisko biomolekulu struktūru un funkcijas organismā. - Pārbaudes forma: kontroldarbs 1, eksāmens.
Kritēriji: students izprot šūnas uzbūvi un tās organoīdu lomu, prot atpazīt galveno biomolekulu klases un struktūras, pārzina tās funkcijas organismā, pārzin nukleīnskābju struktūras un funkcijas, izprot ģenētiskas informācijas glabāšanas pamatprincipus Izprot enzīmu kā biokatalizatoru darbības mehānismu, koenzīmu lomu, prot izmantot literatūrā atrodamos raksturlielumus enzīmu katalītiskās aktivitātes novērtēšanai un salīdzināšanai. Saprot ārstniecības vielu kā enzīmu inhibitoru darbības mehānismu. - Pārbaudes forma: kontroldarbs 1, eksāmens. Kritēriji: students izprot enzīmu darbības principus un reakcijas kinētiku. Izprot galvenos metabolisma ceļus, to mijiedarbību un regulēšanu organismā. - Pārbaudes forma: kontroldarbs 2, eksāmens Kritēriji: students prot analizēt metabolisma ceļus, to mijiedarbību un pārslēgšanos dažāda uztura režīma apstākļos, pārzin galveno biomolekulu anabolisma un katabolisma principus. Izprot signālmolekulu lomu organismā un signālu pārvades mehānismus. Izprot neorganisko jonu bioloģisko lomu, jonu transportu un metaloproteīnu funkcijas. - Pārbaudes forma: eksāmens. Kritēriji: izprot organisma signālsistēmu darbības pamatprincipus, kā arī metabolisma regulēšanu hormonālā līmenī, prot analizēt jonu transportu cauri šūnu membrānām un zina to bioloģisko lomu. Izprot un spēj analizēt informāciju par aktuālām tēmām bioloģiskās ķīmijas jomā. - Pārbaudes forma: eksāmens. Kritēriji: students prot analizēt jaunu zinātnisku literatūru par aktuālām tendencēm bioloģiskās ķīmijas jomā. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji |
Kontroldarbi - 50%
Eksāmens - 50% |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Priekšzināšanas | Pamatzināšanas organiskajā ķīmijā. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa plānojums |
|