Kods | ĶVĶ113 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nosaukums | Vispārīgā ķīmija (padziļināts kurss) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Statuss | Obligātais/Ierobežotās izvēles | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Līmenis un tips | Pamatstudiju, Akadēmiskais | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tematiskā joma | Ķīmija un ķīmijas tehnoloģija | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Struktūrvienība | Dabaszinātņu un tehnoloģiju fakultāte | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mācībspēks | Valdis Kokars, Nelli Batenko, Māra Plotniece | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kredītpunkti | 10.0 (15.0 ECTS) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Daļas | 2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anotācija |
Vispārīgā ķīmija rosina pilnīgāk izprast dažādu procesu, kas notiek ar vielām, būtību. Ķīmijas kvantitatīvo likumu, stehiometrisko attiecību, ķīmiskās saites, termodinamikas, reakciju ātruma un līdzsvara procesu būtības sapratne ir tālāku padziļinātu ķīmijas disciplīnu apgūšanas pamatā. Kopsakarību saskatīšana starp šķīdumu kvantitatīvo sastāvu un tā koligatīvajām īpašībām, tāpat arī starp skābju un bāzu līdzsvariem un oksidēšanās-reducēšanās procesiem ļauj prognozēt un skaidrot dažādu jaunu materiālu īpašības un citas pārvērtības. Piemēram, metālu izturību pret koroziju. Elektroķīmiskie procesi ir pamatā jaunu enerģijas avotu radīšanā, bet organiskās ķīmijas pamatu izzināšana ļaus izprast dabas procesus, tostarp arī dzīvajos organismos. . |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa saturs |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mērķis un uzdevumi, izteikti kompetencēs un prasmēs |
Sniegt papildus zināšanas un kopsakarības ķīmijas pamatjēdzienos - par atoma uzbūvi, periodisko likumu, ķīmisko saiti, vielu stāvokļiem, ķīmisko procesu termodinamiku, kinētiku un ķīmisko līdzsvaru. Radīt izpratni un spēju analizēt situācijas, izmantojot pamatzināšanas par dispersām sistēmām, skābēm un bāzēm, red-oks procesiem, metāliem un to īpašībām, kompleksiem savienojumiem un elektroķīmiskajiem procesiem: galvanisko elementa un elektrolīzi. Spēt noteikt metālu korozijas cēloņus un pielietot metodes metālu aizsardzību pret koroziju. Sniegt zināšanas organiskajā ķīmijā, izprotot organisko savienojumu reaģētspējas pamatprincipus. Izprast organisko polimēru īpašības. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sasniedzamie studiju rezultāti un to vērtēšana |
Students prot noteikt savienojuma sastāvu, empirisko, molekul- un struktūrformulas. Spēj izmantot.stehiometriskās attiecības un veikt stehiometriskie aprēķinus. - Iestājkolokvijs par neorganisko savienojumu pamatklases
Mājas darbs par atoma uzbūve un gāzu likumiem un stehiometriskiem aprēķiniem.
Kolokvijs par iepriekš minētatajām tēmām
Izprot ķīmisko procesu enerģētiku, norises termodinamiku un enerģētiskos efektus. Spēj aprēķināt ķīmisko reakciju ātrumu un līdzsvaru homogēnās un heterogēnās sistēmās - Laboratorijas darbs: "ķīmisko procesu termodinamika". Laboratorijas darbs: "ķīmisko reakciju ātrums un ķīmiskais līdzsvars". Mājas darbs un kolokvijs par termodinamiku un kinētiku Prot aprēķināt šķīdumu kvantitatīvo sastāvu un noteikt šķīdību. Apgūtas zināšanas par šķīdumu koligatīvajām īpašībām, skābēm un bāzēm, ūdeņraža eksponentu, līdzsvariem skābju un bāzu ūdens šķīdumos, protolīzi un jēdziens par buferšķīdumiem. - Seminārs: Šķīdumu sastāva izteiksves veidi. Laboratirijas darbs: "Tilpuma analīze". Laboratorijas darbs: "Līdzsvara parādības elektrolītu šķīdumos". Mājas darbs un kolokvijs par par apskatītajām tēmām. Spēj izmantot zināšanas par oksidēšanās reducēšanāsprocesiem. Orientējas metālu ķīmiskajās īpašībās, to reakcijās ar saliktām vielām. Izprot komplekso savienojumu veidošanās un noārdīšanas reakciju nosaciju - Laboratorijas darbs: "Oksidēšanās-reducēšanās reakcijas. Metālu īpašības". Laboratorijas darbs: "Kompleksie savienojumi". Mājas darbs un kolokvijs par apskatītajām tēmām. Izprot elektroķīmisko procesu būtību, galvanisko elementu, elektrolīzes un ķīmisko strāvas avotu darbības pamatprincipus, metālu koroziju un to aizsardzību. - Laboratorijas darbs: "Galvaniskais elements", Laboratorijas darbs:"Elektrolīze, Laboratorijas darbs:Korozija un metālu aizsardzība. Mājas darbs par apskatītajām tēmām. Apgūtas pamatzināšanas par ūdeni dabā un tā cietības novēršanas paņēmieniem. - Laboratorijas darbs: "Ūdens cietības noteikšana" Mājas darbs par ūdens cietības un mīkstināšanas aprēķiniem. Izprot organisko savienojumu pamatklašu nomenklatūras principus. Iegūtas zināšanas par organisko savienojumu uzbūvi, saitēm, alkāniem, alkēniem, alkīniem un alkadiēniem. Māk pielietot aizvietotāju elektroniskos efektus reakciju vienādojumu sastādīšanā. - Laboratorijas darbs: "Organisko savienojumu īpašību iepriekšējā pārbaude". Seminārs: alkāni, alkēni un alkīni, nomenklatūra un izomērija. Laboratorijas darbs: "Alkāni, alkēni un alkīni". Mājas darbs par alifātiskajiem ogļūdeņražiem. Apgūtas pamatzināšanas par arēniem, to uzbūvi, izomēriju un nomenklatūru, elektrofīlajām aizvietošanas reakcijām, halogenogļūdeņražiem un nukleofīlajām SN1 un SN2 reakcijām - Seminārs: arēni, nomenklatūra un izomērija. Laboratorijas darbs: "Arēni". Kolokvijs: alkāni, alkēni, alkīni un arēni. Izprot spirtu un fenolu ķīmiskās īpašības, to skābes-bāzes un nukleofīlās īpašības, oksidēšanas reakcijas. Iegūtas zināšanas par karbonilgrupas uzbūvi, aldehīdu un ketonu ķīmiskajām īpašībām, enolizāciju, reakcijām ar nukleofīliem un aldolo kondensāciju. - Laboratorijas darbs: spirti un fenoli. Mājas darba uzdevumi. Seminārs: spirti, fenoli, karbonil- un korboksilsavienojumi. Apgūtas pamatzināšanas par sintētiskiem organiskiem polimēriem, to uzbūves īpatnībām, fizikāliem stāvokļiem, polimerizācijas (radikāļu, katjonā un anjonā) un polikondensācijas rezultātā iegūtajiem polimēriem. - Laboratorijas darbs: "Organisko polimēru identifikācija". Kolokvijs: organiskie polimēri. Apgūtas pamatzināšanas par sintētiskiem organiskiem polimēriem, to uzbūves īpatnībām, fizikāliem stāvokļiem, polimerizācijas (radikāļu, katjonā un anjonā) un polimerizācijas rezultātā iegūtajiem polimēriem - "Laboratorijas darbs: "Organisko polimēru identifikācija". Kolokvijs: organiskie polimēri Iegūtas zināšanas par karbonskābju ķīmiskajām īpašībām, reakcijām ar nukleofīliem un karbonskābju un to sāļu pārvērtībām paaugstinātā temperatūrā Iegūtas zināšanas par amīniem un to ķīmiskajām īpašībām, alkijēšanu un acilēšanu, diazonija sāļiem un arī jēdziens par aminoskābēm un to īpašībām - Laboratorijas darbs:"Karbonskābes" Laboratorijas darbs:"Amīni un aminoskābes". Mājas darbs. Kolokvijs: hidroksil-, karbonil- un karboksilsavienojumi, amīni un aminoskābes. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Priekšzināšanas | vidusskolas ķīmijas un fizikas programma | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa plānojums |
|