Kods | ĶOS601 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nosaukums | Medicīnas ķīmijas izmeklētās nodaļas | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Statuss | Obligātais/Ierobežotās izvēles; Brīvās izvēles | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Līmenis un tips | Doktora, Akadēmiskais | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tematiskā joma | Ķīmija un ķīmijas tehnoloģija | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Struktūrvienība | Dabaszinātņu un tehnoloģiju fakultāte | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mācībspēks | Aigars Jirgensons, Māra Jure | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kredītpunkti | 7.0 (10.5 ECTS) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Daļas | 1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anotācija |
Ievads. Preparātu atklāšana un attīstīšana no koncepcijas līdz ieviešanai klīnikā. Pamatposmi: bioloģisko mērķu identificēšana, aktīvo savienojumu, līdersavienojumu identificēšana un optimizācija; zāļvielu kandidāti; intelektuālā īpašuma aizsardzība; klīnisko pētījumu fāzes; reģistrēšana un izvietošana tirgū.. Zāļvielu bioloģiskie mēŗķi. Lipīdi, ogļhidrāti, proteīni un nukleīnskābes. Proteīnu struktūra, tās noskaidrošanas metodes: KMR; rentgentstruktūranalīze; modelēšana pēc homoloģijas.. Ligandu - proteīnu mijiedarbība. Nekovalentās mijiedarbības spēki. Inducētā pielāgošanās. Substrātu un ligandu saistība ar enzīmiem. Ligandu saistība ar jonotropajiem un metabotropajiem receptoriem. Agonisti, antagonisti, parciālie antagonisti, inversie agonisti.. In vitro un in vivo farmakoloģisko testu sistēmas. Testu izveidošana, validēšana. Bioloģiskās skrīninga metodes: radioligandu un fluorescences metode, funkcionālie testi, šūnu testi. . Aktīvo savienojumu identificēšana. Augstas caurlaidības skrīnings. Virtuālais augstas caurlaidības skrīnings. Dabas vielas un to atvasinājumi. Receptoru endogēno ligandu atvasinājumi. Enzīmu substrātu atvasinājumi. Blakus efektu pastiprināšana.“Mee too” pieeja. Ķīmiskā genomika.. Fragmentu pieeja. In situ “klik” ķīmija. Dinamiskā kombinatoriālā ķīmija. . Aktīvo savienojumu struktūras optimizācija. Aizvietotāju un cikla lieluma variēšana, struktūras vienkāršošana un konformacionālā ierobežošana, ķīmiskā stabilitāte, metaboliskā stabilitāte, toksicitātes samazināšana, šķīdības uzlabošana, šūnu membrānu caurlaidības uzlabošana, jonizācija, molekulas izmērs. Zāļu vielu prekursori membrānu caurlaidības un darbības ilguma palielināšanai, toksisko un blakusefektu maskēšanai, šķīdības uzlabošanai vai samazināšanai, stabilitātes uzlabošanai. Bioizostēri. Bioizostērā aizvietošana. Funkcionālo grupu klasiskie un neklasiskie bioizostēri. Struktūras-aktivitātes likumsakarību analīze.. Ligandu - proteīnu saistības modelēšana. Molekulārā un kvantu mehānika, enerģijas minimizēšana, konformacionālā analīze, struktūru salīdzināšana un savietošana, aktīvās konformācijas identificēšana. Farmakofora izveidošana. Molekulārā ievietošana. De-novo dizains. Ligandu-proteīnu saistības modelēšanas programmatūra. Virtuālās biobliotēkas, virtuālais skrīnings. Ligandu-proteīnu saistības izpēte, izmantojot KMR: struktūras un ligandu balstītās pieejas.. Kombinatoriālā un paralēlā sintēze. Sintēze uz cietās fāzes. Ciklizējošā šķelšana. Bezpēdu linkeri. Dala un jauc metode. Bibliotēku klasifikācija, kodēšana, dekonvolūcija, kvalitātes kontrole. Individuālu savienojumu paralēlā sintēze. Polimērsaistītie reaģenti, katalizatori un „ķerāji”. Multikomponentu reakcijas. . Patentēšana.. Klīniskie pētījumi. Klīnisko pētījumu fāzes, medikamentu lietošanas novērojumi. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa saturs |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mērķis un uzdevumi, izteikti kompetencēs un prasmēs |
Kursa mērķis ir sniegt padziļinātas zināšanas par jaunu zāļvielu atklāšanas pamatposmiem un principiem, kas balstīti uz mūsdienīgiem pētījumiem. Kursa ietvaros iegūtās zināšanas ļauj sekmīgi piedalīties jaunu zāļvielu atklāšanas projektos. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sasniedzamie studiju rezultāti un to vērtēšana |
Students apguvis pamatiemaņas zāļvielu datormodelēšanā. - Praktiskais darbs, konkrēta receptora un tā liganda mijiedarbības datormodelēšana. Students spēj analizēt un novērtēt literatūrā pieejamo informāciju saistībā ar doto slimības indikāciju, tajā iesaistītajiem bioloģiskajiem mērķiem. Spēj izstrādāt zāļvielu izveidošanas stratēģiju, izmantojot mūzdienīgās aktīvo savienojumu atklāšanas pieejas. - Praktiskais darbs, projekta izstrāde un prezentācija. Noslēgumā eksāmens. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Priekšzināšanas | Bioķīmija, organiskā ķīmija | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa plānojums |
|