| Kods | RA0704 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Nosaukums | Vides, darba un civilā aizsardzība | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Statuss | Obligātais/Ierobežotās izvēles | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Līmenis un tips | Pamatstudiju, Profesionālais | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Tematiskā joma | Civilā un darba aizsardzība | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Struktūrvienība | Rēzeknes akadēmija | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Mācībspēks | Ērika Teirumnieka, Ivita Veselova | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Kredītpunkti | 3.0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Daļas | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Anotācija |
Studiju kursa vides aizsardzības daļas saturs vērsts uz to, lai veidot izpratni par vidē notiekošajiem procesiem, lai studējošie spētu novērtēt gan indivīda, gan sabiedrības iespaidu uz vidi un izprastu ietekmes mazināšanas procesus. Studiju kursa ietvaros tiek attīstīta izpratne par pasauli kā visaptverošu un sarežģītu sistēmu, kuras elementi savstarpēji ietekmē viens otru. Globālā vide tiek izvērtēta atmosfēras, hidrosfēras, litosfēras un biosfēras līmeņos, kā arī tiek apskatīti šo sfēru funkcionēšanas principi un mehānismi, pamatojoties uz enerģijas un vielu plūsmām. Studiju kursa civilās aizsardzības daļas saturs vērsts uz to, lai veidot izpratni par civilās aizsardzības sistēmas organizāciju, valsts un pašvaldību lomu tajā kā arī veidot izpratni par katastrofu pārvaldīšanu, lai studenti spētu izvērtēt katastrofu cēloņus un sekas, noteikt reaģēšanas un seku likvidēšanas neatliekamos pasākumus, iesaistāmos spēkus un līdzekļus.. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Studiju kursa saturs |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Mērķis un uzdevumi, izteikti kompetencēs un prasmēs |
Kursa mērķis ir sniegt zināšanas par izmaiņām gan cilvēka dzīves vidē, gan biosfērā kopumā, par vides degradāciju, aplūkot jautājumus par vides problēmu tehnoloģiskajiem risinājumiem, sniegt informācija par vides pārvaldības principiem un analizēt likumdošanas aspektus, kas saistīti ar vidi un ilgtspējīgu attīstību. Sniegt informāciju un veidot izpratni par sistēmā iesaistīto institūciju, komersantu un fizisko personu uzdevumiem, pienākumiem un tiesībām. Sniegt studējošajiem zināšanas par īpašajiem tiesiskajiem režīmiem, iespējamajiem aizsardzības līdzekļiem un pirmās palīdzības sniegšanu dzīvībai kritiskās situācijās. Sniegt studentiem nepieciešamās pamatzināšanas par darba aizsardzības sistēmu, tās dalībniekiem, to tiesībām un pienākumiem, attīstīt prasmes, kas ļautu pareizi risināt darba aizsardzības jautājumus, nonākot uzņēmumā un vadot padotos. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Sasniedzamie studiju rezultāti un to vērtēšana |
Zināšanas:
Spēj izprast vides un civilās aizsardzības sistēmas struktūru, tiesisko regulējumu, organizāciju un vadību. - Praktiskās nodarbības, studējošo prezentācijas, ieskaite/eksāmens. Spēj izprast vides problēmas, vides piesārņojuma veidus, avotus, sekas. - Praktiskās nodarbības, studējošo prezentācijas, ieskaite/eksāmens. Izprot darba aizsardzības sistēmu, tās dalībnieku pienākumus un tiesības. - Praktiskās nodarbības, studējošo prezentācijas, ieskaite/eksāmens. Spēj noteikt konkrētam uzņēmumam vai organizācijai atbilstošāko darba aizsardzības struktūru, spēj definēt tās dalībnieku funkcijas un uzdevumus. - Praktiskās nodarbības, studējošo prezentācijas, ieskaite/eksāmens. Prasmes: Spēj un demonstrē prasmes organizēt darba vietu atbilstoši vides aizsardzības prasībām. - Praktiskās nodarbības, studējošo prezentācijas, ieskaite/eksāmens. Spēj ievērot vides aizsardzības principus, plānojot savu profesionālo darbību. - Praktiskās nodarbības, studējošo prezentācijas, ieskaite/eksāmens. Spēj vispārīgi novērtēt tehnoloģisko procesu ietekmi uz vidi novērtējuma likuma izpratnē. - Praktiskās nodarbības, studējošo prezentācijas, ieskaite/eksāmens. Spēja atbildīgi rīkoties ārkārtas situācijās un sniegt nepieciešamo pirmo palīdzību. - Praktiskās nodarbības, studējošo prezentācijas, ieskaite/eksāmens. Spēj demonstrēt zināšanas par darba aizsardzības prasībām un prot organizēt darba vietu atbilstoši tām , definē tās dalībnieku funkcijas un uzdevumus. - Praktiskās nodarbības, studējošo prezentācijas, ieskaite/eksāmens. Spēj piemērot nozares profesionālo darbību reglamentējošo normatīvo aktu prasības un uzraudzīt to izpildi. - Praktiskās nodarbības, studējošo prezentācijas, ieskaite/eksāmens. Kompetences: Spēj izprast vides problēmas, vides piesārņojuma veidus, avotus, sekas. - Patstāvīgais darbs, kontroldarbs, ieskaite/eksāmens Spēj vispārīgi novērtēt apdraudējuma risku un noteikt nepieciešamos aizsardzības pasākumus. - .Patstāvīgais darbs, kontroldarbs, ieskaite/eksāmens Spēj analizēt krīzes situāciju un noteikt nepieciešamos individuālās aizsardzības līdzekļus katastrofas gadījumā. - Patstāvīgais darbs, kontroldarbs, ieskaite/eksāmens Spēja rīkoties atbilstoši "zaļās domāšanas" un ilgtspējīgas attīstības principiem, sniedzot atbalstu šo jautājumu izpratnē. - Patstāvīgais darbs, kontroldarbs, ieskaite/eksāmens Spēj ievērot un uzraudzīt darba drošības, vides aizsardzības, elektrodrošības, ugunsdrošības, higiēnas un kvalitātes prasības, skaidrojot atsevišķiem darba procesa posmiem atbilstošas prasības. - Patstāvīgais darbs, kontroldarbs, ieskaite/eksāmens |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji |
Praktiskās nodarbības, patstāvīgais darbs. - 40%
Eksāmena novērtējums. - 60% |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Priekšzināšanas | Vispārējās zināšanas vidējās izglītības līmenī. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Studiju kursa plānojums |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||