| Kods | RA0165 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Nosaukums | Civiltiesību teorija un civiltiesisko attiecību regulējums | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Statuss | Obligātais/Ierobežotās izvēles | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Līmenis un tips | Augstākā līmeņa, Profesionālais | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Tematiskā joma | Tiesību zinātnes | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Struktūrvienība | Rēzeknes akadēmija | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Mācībspēks | Līga Mazure, Inguna Tabore | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Kredītpunkti | 4.0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Daļas | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Anotācija |
Sniegt studējošiem teorētiskā un praktiskā līmenī zināšanas par saistību tiesību institūtu, kā tiesību normu kopumu, kas regulē saistību rašanos, izpildi, izbeigšanos, pārkāpumu sekas (objektīvās tiesības). Termins “saistību tiesības” apzīmē arī tās tiesības, kas pēc darījuma vai cita pamata rodas konkrētai personai kā relatīvas tiesiskās attiecības dalībniecei ( subjektīvās tiesības). Analīzes jautājums par viena subjekta tiesībām saistībās un otra subjekta pienākumiem, kas ietver iespēju panākt saistības izpildi ar juridiskiem piespiedu līdzekļiem, arī ar tiesas palīdzību. Aktualitātes saistību tiesībās, tiesu prakses analīze. Lietu tiesības pretstatā tam galvenokārt regulē tikai īpašuma attiecības, tas ir īpašnieka stāvokli, viņa tiesības, šo tiesību iespējamos apgrūtinājumus vai ierobežojumus, un īpašuma tiesību aizskārumu novēršanu. Aktualitātes nekustama īpašuma reģistrācijas regulējumā Eiropā. Īpašuma tiesību problēmu analīze tiesu prakses materiālos, Satversmes tiesas un Eiropas Cilvēktiesību tiesas spriedumos.. Studiju kursa ietvaros studējošie iegūst zināšanas par ģimenes tiesību vispārīgajiem principiem kopējā civiltiesību sistēmā; par ģimenes tiesisko attiecību nodibināšanas, pastāvēšanas un izbeigšanas tiesiskajām problēmām; kā arī par dažādu fizisko personu aprūpes formu problēmām un to interpretācijas tiesiskajiem aspektiem. Studiju kursa ietvaros studējošie iegūst zināšanas par mantojuma tiesību vispārīgajiem principiem un veidiem kopējā civiltiesību sistēmā; par mantojuma atstājēja pēdējās gribas rīkojuma tiesiskā rakstura un veidu problemātiku; par mantojuma pieņemšanas un iegūšanas problēmaspektiem un tiesiskajām sekām; par personas subjektīvo mantojuma tiesību tiesiskās aizsardzības problēmām; par mantojuma tiesību izbeigšanās un zaudēšanas strīdīgajiem aspektiem. Studiju kursā ģimenes un mantojuma tiesību problēmas tiek analizētas, balstoties gan uz Latvijas, gan ārvalstu normatīvo regulējumu, juridisko praksi un zinātnisko literatūru.. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Studiju kursa saturs |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Mērķis un uzdevumi, izteikti kompetencēs un prasmēs |
Studiju kursa mērķis ir nodrošināt studējošajiem padziļinātas teorētiskās zināšanas ģimenes un mantojuma tiesībās un sagatavot studējošos praktiskajam darbam saistībā ar ģimenes un mantojuma tiesību problēmām. Zināšanas: 1. orientēties Latvijas, Eiropas Savienības un starptautisko tiesību sistēmā, formulējot ģimenes un mantojuma tiesību nozīmi un to specifiskās iezīmes; 2. izvērtēt ģimenes un mantojuma tiesību normu pieņemšanas vēsturiskos aspektus, nosakot to mērķi un vietu tiesību sistēmā; 3. spēj izprast padziļināti saistību tiesību nozīmi kā personas noteikta rakstura subjektīvās tiesības, normu kopumu par saistību tiesiskajām attiecībām; 4. spēj izprast padziļināti un analizēt lietu tiesības kā absolūtās tiesības, kas ir spēkā pret trešajām personām, salīdzinājumā ar saistību tiesībām; 5.spēj izprast padziļināti saistību tiesību nozīmi kā personas noteikta rakstura subjektīvās tiesības, normu kopumu par saistību tiesiskajām attiecībām; 6.spēj izprast padziļināti un analizēt lietu tiesības kā absolūtās tiesības, kas ir spēkā pret trešajām personām, salīdzinājumā ar saistību tiesībām. Prasmes: 1. atlasīt, analizēt un piemērot tiesību normas ģimenes un mantojuma tiesībās atbilstoši metodoloģiskajām prasībām; 2. sniegt juridiskos atzinumus un juridisko palīdzību ģimenes un mantojuma tiesiskajās attiecībās; 3. saprot saistību tiesību praktisko nozīmi, kas ietver noteikumus par līgumiem un to noslēgšanu, izbeigšanos un jautājums par saistību pārkāpumu tiesiskām sekām; 4. izprast jautājumu par nekustama īpašuma regulējumu, Latvijā pastāvošiem reģistriem to iespējām un aktualitātēm; 5. spēj demonstrēt izsmeļošas un analītiskas zināšanas tiesību normu piemērošanā par nekustama īpašuma ierakstīšanu zemesgrāmatā; 6. spēj konstatēt pastāvošās problēmas un piedāvāt risinājumus nekustama īpašuma reģistrācijai zemesgrāmatās, un zemesgrāmatās ierakstītos īpašuma aprobežojumus, to izcelsmes vēsture. Kompetences: 1. izstrādāt juridiskos dokumentus atbilstoši ģimenes un mantojuma tiesību normām un personu interesēm; 2. analizēt un izstrādāt normatīvo aktu projektus ģimenes un mantojuma tiesībās, tādējādi veicot tiesību tālākveidošanu; 3. organizēt un veikt pētījuma ar zinātnisko vērtību izstrādāšanu ģimenes un mantojuma tiesībās; 4. sagatavot augstas kvalitātes juridiskos slēdzienus, gan individuāli, gan grupās, organizēt un veikt juridisko problēmu atrisināšanai nepieciešamās tiesiskās darbības. Spēja integrēt dažādu jomu zināšanas. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Sasniedzamie studiju rezultāti un to vērtēšana |
Zināšanas:
1. orientēties Latvijas, Eiropas Savienības un starptautisko tiesību sistēmā, formulējot ģimenes un mantojuma tiesību nozīmi un to specifiskās iezīmes;
2. izvērtēt ģimenes un mantojuma tiesību normu pieņemšanas vēsturiskos aspektus, nosakot to mērķi un vietu tiesību sistēmā;
3. spēj izprast padziļināti saistību tiesību nozīmi kā personas noteikta rakstura subjektīvās tiesības, normu kopumu par saistību tiesiskajām attiecībām;
4. spēj izprast padziļināti un analizēt lietu tiesības kā absolūtās tiesības, kas ir spēkā pret trešajām personām, salīdzinājumā ar saistību tiesībām. - Atbilde praktiskajās nodarbībās;
patstāvīgā darba izstrāde;
atbilde eksāmenā. Prasmes: 1. atlasīt, analizēt un piemērot tiesību normas ģimenes un mantojuma tiesībās atbilstoši metodoloģiskajām prasībām; 2. sniegt juridiskos atzinumus un juridisko palīdzību ģimenes un mantojuma tiesiskajās attiecībās; 3. saistību tiesību praktiskā nozīme, kas ietver noteikumus par līgumiem un to noslēgšanu, izbeigšanos un jautājums par saistību pārkāpumu tiesiskām sekām; 4. izprast jautājumu par nekustama īpašuma regulējumu, Latvijā pastāvošiem reģistriem to iespējām un aktualitātēm; 5. spēj demonstrēt izsmeļošas un analītiskas zināšanas tiesību normu piemērošanā par nekustama īpašuma ierakstīšanu zemesgrāmatā; 6. spēj konstatēt pastāvošās problēmas un piedāvāt risinājumus nekustama īpašuma reģistrācijai zemesgrāmatās, un zemesgrāmatās ierakstītos īpašuma aprobežojumus, to izcelsmes vēsture. - Atbilde praktiskajās nodarbībās; patstāvīgā darba izstrāde; atbilde eksāmenā. Kompetences: 1. izstrādāt juridiskos dokumentus atbilstoši ģimenes un mantojuma tiesību normām un personu interesēm; 2. analizēt un izstrādāt normatīvo aktu projektus ģimenes un mantojuma tiesībās, tādējādi veicot tiesību tālākveidošanu; 3. organizēt un veikt pētījuma ar zinātnisko vērtību izstrādāšanu ģimenes un mantojuma tiesībās; 4. spēj sagatavot augstas kvalitātes juridiskos slēdzienus, gan individuāli, gan grupās, organizēt un veikt juridisko problēmu atrisināšanai nepieciešamās tiesiskās darbības; 5. spēj integrēt dažādu jomu zināšanas. - Atbilde praktiskajās nodarbībās; patstāvīgā darba izstrāde; atbilde eksāmenā. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji |
Lekciju apmeklējums - 5%
Patstāvīgā darba sekmīga izstrāde - 35% Eksāmena kārtošana - 60% Studiju kursa gala eksāmens ir kopvērtējums, kas sastāv no sekmīgi nokārtota studiju kursa daļas 1) ģimenes un mantojuma tiesības un 2) lietu un saistību tiesības. - 0% |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Priekšzināšanas | Izpratne par tiesību sistēmas ideju un tās pamatprincipiem. Civiltiesības. Vispārīgā daļa; Ģimenes tiesības; Mantojuma tiesības; Tiesību teorija; Civilprocess. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Studiju kursa plānojums |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||