ETH727 Datorizētā semantika un pragmatika

Kods ETH727
Nosaukums Datorizētā semantika un pragmatika
Statuss Brīvās izvēles
Līmenis un tips Augstākā līmeņa, Akadēmiskais
Tematiskā joma Datorika
Struktūrvienība Datorzinātnes, informācijas tehnoloģijas un enerģētikas fakultāte
Mācībspēks Tatjana Smirnova, Marina Platonova, Zane Seņko, Tatjana Menise, Tatjana Kelebeka, Sintija Petroviča-Kļaviņa, Oksana Ivanova, Alīna Vagele-Kricina
Kredītpunkti 2.0 (3.0 ECTS)
Daļas 1
Anotācija Studiju kurss galvenokārt ir vērsts uz padziļinātu un augsti specializētu zināšanu līmeņa kompetenču un prasmju attīstīšanu studentiem, kuri apgūst gan humanitāro zinātņu, gan starpdisciplināro STEM+ balstītu, gan informācijas tehnoloģiju studiju programmas. Līdztekus vispusīgam pārskatam par fundamentāliem jautājumiem, kas saistīti ar semantisko un pragmatisko datu izgūšanu, vākšanu, organizēšanu un apstrādi (semantiskie un tematiskie lauki, nozīmes atveidojums, nozīmes paplašināšana, jēdzienu kartēšana un ontoloģiju veidošana, diskursa un patiesumvērtības analīze), studenti iepazīsies ar jaunākajiem sasniegumiem dabiskās valodas apstrādes un tekstrades jomā, kas viņiem palīdzēs izveidot visaptverošu teorētisko ietvaru dažādu ar dabiskās valodas apstrādi un tekstradi saistītu uzdevumu veikšanai. Noklausoties studiju kursā sagatavotās video lekcijas, patstāvīgi apgūstot saistīto literatūru un realizējot praktisko uzdevumu izpildi, studenti iemācīsies organizēt un attēlot nestrukturētus un daļēji strukturētus tekstuālos datus turpmākai izmantošanai dažādās tekstizraces, informācijas meklēšanas un zināšanu pārvaldības lietojumprogrammās. Studenti apgūs kompozicionālās un distributīvās semantikas pamatus, mācīsies analizēt tēmu struktūru un attīstīs savas prasmes semantisko modeļu, t.i., semantisko tīklu, taksonomiju, ontoloģiju un zināšanu grafu veidošanā un eksistējošo modeļu pielāgošanā un pielietošanā. Pēc studiju kursa apguves studenti spēs profesionāli iesaistīties dažādu valodu tehnoloģiju izstrādes komandu darbā, veikt pētījumus digitālās semantikas un pragmatikas jomā un līdzdarboties dažādu ar zināšanu pārvaldību saistītu risinājumu izstrādē, kā arī radīt risinājumus sarežģītām problēmām ar ierobežotu definīciju, ietverot arī jauna satura un informācijas modificēšanu, pilnveidošanu, uzlabošanu un integrēšanu esošajās digitālās semantikas un pragmatikas zināšanās, lai radītu jaunas un oriģinālas idejas. Studenti spēs piedalīties leksikogrāfisko resursu radīšanā un pielāgošanā dažādu nozaru un individuālu MVU un jaunuzņēmumu vajadzībām, izstrādājot jaunus produktus un pakalpojumus ar augstu pievienoto vērtību..
Studiju kursa saturs
Saturs Pilna un nepilna laika klātienes studijas Nepilna laika neklātienes studijas
Kontaktstundas Patstāvīgais darbs Kontaktstundas Patstāvīgais darbs
Kompozicionālā semantika. 3 5 0 0
Kategoriālā gramatika. 3 4 0 0
Vārda nozīmes analīze dabiskās valodas apstrādē un tekstradē. 3 5 0 0
Distributīvā semantika. 3 5 0 0
Kompozicionālie distributīvie modeļi. 3 5 0 0
Nozīmes atveide dabiskās valodas apstrādē. 3 5 0 0
Tēlainās valodas izpēte dabiskās valodas apstrādē un tekstradē. 3 5 0 0
Informācijas un nozīmes ieguve digitālajā vidē. 3 5 0 0
Transformatora tipa modeļi un kontekstuālie vārdu atveidojumi. 3 5 0 0
Tēmas struktūra un fokusa struktūra tekstradē. 3 4 0 0
Testi. 2 0 0 0
Kopā: 32 48 0 0
Mērķis un uzdevumi, izteikti
kompetencēs un prasmēs
Studiju kursa mērķi: - nodrošināt studentiem visaptverošas zināšanas par semantiskajām attiecībām, kategoriālo gramatiku un nozīmes atveides modeļiem, lai viņi spētu veidot, uzturēt un pielāgot digitālos leksikogrāfiskos (piemēram, WordNet vārdnīcas, semantiskos tīklus, ontoloģijas u.c.) un teksta apstrādes resursus; - attīstīt studentu kompetenci izvēlēties, pielietot un pielāgot atbilstošas valodas apstrādes tehnoloģijas semantisko un pragmatisko datu izracei, vākšanai, organizēšanai, apstrādei, glabāšanai un reprezentēšanai; - attīstīt studentu kompetenci ierobežotās definīcijas semantisko un pragmatisko datu, resursu un zināšanu līdzveidošanā un kopradē. Studiju kursa uzdevumi: - pilnveidot studentu prasmes digitālo semantisko, pragmatisko un sintaktisko modeļu izstrādē, pielāgošanā un piemērošanā, lai attēlotu un analizētu vārdu nozīmi; - attīstīt studentu prasmes izprast attiecīgo valodu tehnoloģiju darbības princips un izmantot šīs tehnoloģijas, lai apstrādātu nestrukturētus un daļēji strukturētus semantiskos datus dažādiem lietojumiem; - attīstīt studentu prasmes izmantot zināšanu grafus, vārdu nozīmju taksonomijas un distributīvās semantikas modeļus, lai organizētu un attēlotu semantiskos un pragmatiskos datus; - attīstīt studentu kompetenci teksrades rīku izmantošanā dažādām pielietojuma jomām; - attīstīt studentu spēju sadarboties, lai piedāvātu un izstrādātu risinājumus dažāda sarežģītības līmeņa starpdisciplināriem semantikā un pragmatikā sakņotiem valodu tehnoloģiju izaicinājumiem ar ierobežotu definīciju, izmantojot digitālos rīkus un iespējamos tehnoloģiskos risinājumus, kā arī piemērot un pielāgot digitālo vidi personīgajām vajadzībām.
Sasniedzamie studiju
rezultāti un to vērtēšana
Studenti spēj apkopot, uzturēt un pielietot digitālos leksikogrāfijas un teksta apstrādes resursus. - Metodes: praktiski uzdevumi, testi, eksāmens. Studenti demonstrē visaptverošas zināšanas par semantiskajām attiecībām, kategoriālo gramatiku un nozīmes atveides modeļiem, veiksmīgi izpildot ar dabiskās valodas apstrādi saistītus praktiskus uzdevumus.
Studenti spēj izvēlēties, pielietot un pielāgot atbilstošas valodu tehnoloģijas, kas izmantojamas dažādiem tekstizraces, informācijas meklēšanas un zināšanu pārvaldības lietojumiem. - Metodes: praktiski uzdevumi, testi, eksāmens. Studenti demonstrē padziļinātu kompetenci darbā ar attiecīgo programmatūru un tehnoloģijām.
Studenti spēj apstrādāt, organizēt un attēlot nestrukturētus un daļēji strukturētus semantiskos datus, izstrādājot funkcionālus semantiskos un pragmatiskos modeļus. - Metodes: praktiski uzdevumi, testi, eksāmens. Studenti izstrādā funkcionālus semantiskos un pragmatiskos modeļus, taksonomijas, zināšanu grafus, pielieto WordNet vārdnīcu vārdu analīzei, kā arī veido semantiskos un sintaktiskos kokus.
Studenti spēj līdzveidot un līdzradīt, pielietot un pielāgot semantiskus un pragmatiskus datus, resursus un zināšanas specifiskā kontekstā. - Metodes: praktiski uzdevumi, testi, eksāmens. Studenti izvēlas piemērotus datus, resursus un rīkus un pielāgo tos savām pētniecības vai nozares vajadzībām.
Studenti spēj līdzdarboties starpdisciplināros projektos, kas saistīti ar dabiskās valodas apstrādes un tekstrades tehnoloģiju izstrādi, pielāgošanu un pielietošanu. - Metodes: praktiski uzdevumi, testi, eksāmens. Studenti var veiksmīgi līdzdarboties, piedāvājot un radot risinājumus starpdisciplināriem semantikā un pragmatikā sakņotiem valodu tehnoloģiju izaicinājumiem.
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
Praktiski uzdevumi - 30%
Testi - 30%
Eksāmens - 40%
 
Priekšzināšanas Pamatzināšanas Python programmēšanas valodā, DigComp 3.-4. Līmenī atbilstoši Eiropas Iedzīvotāju digitālās kompetences ietvaram, angļu valodas zināšanas vismaz B2 līmenī saskaņa ar EKPVA.
Studiju kursa plānojums
Daļa KP EKPS Stundas nedēļā Pārbaudījumi Pārbaudījumi (brīvai izvēlei)
Lekcijas Prakt. d. Lab. Ieskaite Eksāmens Darbs Ieskaite Eksāmens Darbs
1 2.0 3.0 1.0 1.0 0.0 *

Pieteikties uz šo kursu

[Kursa apraksts PDF formātā]